lauantai 14. joulukuuta 2013

Energiavalintoja

Cheekin stadikan lisäkeikka, täältä tullaan!



Tästä aasinsillasta hyppäänkin varsinaiseen asiaan (onko mulla joskus sellaista...). Tässä taannoin julkisuudessa nousi pienoinen kohu, kun Rumban toimittajaa ei päästetty Cheekin lehdistötilaisuuteen. Perusteluna artisti käytti mielenkiintoista ilmaisua. Hän sanoi, että halusivat tilaisuuteen positiivista energiaa.

En varsinaisesti kiinnittänyt asiaan heti sen enempää huomiota, mutta viimeaikoina aihe on noussut pinnalle myös omassa elämässäni. Olen pitkin syksyä enemmän ja vähemmän miettinyt, mitkä asiat vievät minua eteenpäin ja mitkä eivät. Joitain asiota on ollut helppo listata; riittävä syöminen, pakkoliikunnan vähentäminen ja muu itsestä huolehtiminen, jep jep. Mutta entäs ne muut? Tai mitä ylipäätään tarkoittaa itsestä huolehtiminen? Siis muutakin kuin kivaa sanontaa, jonka pystyy heittämään vähän samalla tavalla kuin ihan hyvää -vastauksen, kun joku kuulumisia kyselee, ja hymy huulilla tietysti.

Myönnän olevani luonteeltani melko ehdoton sekä hyvässä että pahassa. Jos jotain päätän, olen suorastaan ärsyttävän sitkeä viemään toiminnan loppuun (kysykää vaikka vanhoilta asiakkailtani :P). Toisaalta tämä toimii (valitettavasti) myös toiseen suuntaan. Tunnistan piirteen puhuttaessa esimerkiksi siivouksesta tai muissa käytännön elämän asioista.


Yllättäin valitsen kuvaesimerkin siitä siististä minusta :)
Tässä taannoin jouduin kuitenkin vastakkain tämän piirteeni kanssa hieman yllättävässä tilanteessa. Arvostelin erästä menneisyyteeni liittyvää henkilöä siitä, että hän on mielestäni raivostuttavuuteen asti yksioikoinen. Manasin, miten kukaan voi olla niin jumittunut omiin periaatteisiinsa, ettei kykene minkäänlaiseen joustavuuteen. Yllättäin sainkin vastaukseksi tiivistelmän niistä sanavalinnoista, joita olin itse toipumisestani ja sairaudestani käyttänyt. Noin tiivistetysti: "se vain menee niin", "niin se aina on ollut". Kyseisellä hetkellä taisin vain olla hiljaa, sen verran yllättävä kommentti oli. Myöhemmin keksin sitten mielessäni ne sata ja yksi selitystä, miksi meissä ei ole mitään samaa, ja miten tämähän ei minun kohdallani pidä lainkaan paikkaansa.

MUTTA. Mitä enemmän asioita mietin sitä enemmän asia iski tajuntaani,
niinpä. Minä jumitan sairaudessa ja perustelen itselleni toimintaani "kun ne vain menee niin". Tämän oivalluksen jälkeen olenkin yrittänyt pysähtyä aina, kun huomaan tuon ajatuksen nousevan mieleeni, ja niitä hetkiä on muuten yllättävän paljon. Varmuuden vuoksi kirjoitin itselleni myös muutaman lappusen muistuttamaan valinnoista ja nyt niitä löytyy vähän sieltä sun täältä.

Miten tämä kaikki sitten liittyy Cheekiin, tai niihin positiivisiin energioihin? Olen aloittanut elämässäni negatiivisuutta tuottavien asioiden karsinnan. En millään maailmaa mullistavilla asioilla, mutta pienillä ja yksinkertaisilla. Ensinnäkin siivosin Bloggeria; vaikka kuinka haluaisin, en vain voi tällä hetkellä seurata tiettyjä blogeja, ne eivät tee minulle hyvää. Vaihtoehdoksi olen kaivanut uusia ja niitähän löytyy! Siivosin myös Facebookia; muutin asetuksia, rajasin, mitä pomppaa omille silmilleni ja mitä minusta näkyy toisille. Myös tv-ohjelmavalikoimaani (tai noh, tällä hetkellä siis tallennuslistaani) muokkasin: Dieetit vaihtoon ja pudottajat, Huippumallit ja muut, ne eivät nyt tee minulle hyvää.

On muitakin asioita, mutta noin yleisesti voisin sanoa, että pyrkimykseni on ympäröidä itseni sellaisilla ihmisillä ja asioilla, jotka vievät minua eteenpäin. Kuullostaa ehkä itsekkäältä ja sitä se onkin ja siksi tietyiltä osin kirpaiseekin niin kovasti. Mutta eihän talokaan lämpiä, jos takkaa vain tuijottaa - sinne pitää sytyttää tuli (heh, heh).



Kohta suuntaan ystäväni kanssa lounaalle, se jos joku tekee hyvää :)
Aurinkoa päivääsi!

<3 Jen







1 kommentti: